Останнім часом озвучено і написано безліч конспірологічних здогадок та теорій з приводу так званої «масової чіпізації» населення планети. З даного приводу ведуться палкі дискусії у всіх можливих форматах як у експертному середовищі, так і на побутовому рівні. Чому ж вірити християнам? Відповідь очевидна: вірити варто сказаному у Святому Писанні, довіряти варто фактам і здоровому глузду, боятися не варто нічого і нікого, готуватися варто до Другого Приходу Ісуса Христа.
Тому ми просто пропонуємо ознайомитися з фрагментом інтерв’ю, даного нещодавно широковідомим Ілоном Маском… А от чому довіряти, хай кожний вирішує сам.
Джо Роган: (15:39)
Ми говорили про це минулого разу і ти намагався зрозуміти, коли воно вийде в світ, буде доступне. Ви зараз тестуєте на людях?
Ілон Маск: (15:50)
Ні, ми ще не тестуємо на людях, але думаю, це лишилось недовго. Я думаю, що ми можемо імплантувати нейронний зв’язок людині менш ніж за рік, я думаю.
Джо Роган: (16:06)
Чи є якісь тести, які вам потрібно провести перш ніж щось таке здійснити, щоб побачити який відсоток людських тіл відторгне це? Чи є ймовірність для відторгнення?
Ілон Маск: (16:20)
Це дуже низька ймовірність для відторгнення. Я про те, можна згадати як люди ставлять монітор серця, засоби для епілептичних припадків та глибокої стимуляції мозку як штучні стегна та коліна та інше. Я маю на увазі ймовірність, тому добре відомо, що спричинить відторгнення, а що ні. Напевно важче, коли щось читає і записує нейрони, генерує і читає поточні імпульси. Це трохи складніше, ніж пасивний пристрій, але він все ще дуже досяжний. Є люди, які мають в мозку примітивні пристрої вже зараз.
Джо Роган: (17:15)
Які пристрої?
Ілон Маск: (17:17)
Це глибока стимуляція мозку від хвороби Паркінсона, насправді дуже змінила життя людей, що є надзвичайно дивовижно, тому що вона ніби б’є ваш мозок. Це як бити телевізор. Думаєш, що бити телевізор не допоможе.
Джо Роган: (17:38)
Іноді.
Ілон Маск: (17:39)
Так.
Джо Роган: (17:40)
Особливо старі телевізори.
Ілон Маск: (17:41)
Це було.
Джо Роган: (17:41)
Мій дідусь колись бив по них зверху.
Ілон Маск: (17:43)
Напевно. Так.
Джо Роган: (17:44)
Бувало інколи.
Ілон Маск: (17:45)
Так, таким чином, імплантовані в мозок пристрої глибокої стимуляції мозку суттєво змінили життя людей на краще.
Джо Роган: (17:53)
Що ж, давай поговоримо про те, про що ти можеш сказати про Neuralink, коли останній раз ти був тут, ти не міг обговорювати. Тоді був, мабуть, прес-реліз чи щось таке, то що це таке? Як ви це робите, що трапляється коли людині імплантують Neuralink?
Ілон Маск: (18:18)
Що ж, для версії одного з пристроїв, це імплант у ваш череп. Він має входити в тісний контакт з вашим черепом, тому, як правило, виймається шматок черепа, розміщується туди пристрій Neuralink. Дуже акуратно вставляються нитки електродів у мозок, а потім зшиваються, і навіть не знаєте, що хтось його має. Він може працювати в основному в будь-якому місці вашого мозку. Це може допомогти лікувати зір, як, наприклад, повертати зір, навіть якщо ви втратили зоровий нерв.
Джо Роган: (19:10)
Дійсно?
Ілон Маск: (19:10)
Так, так, абсолютно. Я маю на увазі, в принципі, він може виправити майже все, що не так у мозку. Може відновити функціональність кінцівок, тож якщо у вас є зв’язок з рухової кори, а потім імплантат, що подібний до мікроконтролера та поблизу м’язових груп, ви зможете створити такий собі нейронний шунт, який з паралізованого перетворить повністю функціонального.
Джо Роган: (19:50)
Вау.
Ілон Маск: (19:52)
Так, може, трохи краще.
Джо Роган: (19:54)
Трохи краще?
Ілон Маск: (19:55)
У майбутньому, так.
Джо Роган: (19:56)
Маєш на увазі наступні версії?
Елон Маск: (19:58)
Як, знаєте, як “Людина на 6 мільйонів доларів” [ред. – назва науково-фантастичного серіалу про космонавта]. Хоча в наші дні це вже звучить як не дуже багато.
Джо Роган: (20:01)
Так, це досить недорого. Людина на 6 мільярдів доларів
Ілон Маск: (20:02)
Так.
Джо Роган: (20:07)
Наскільки великий отвір потрібно просвердлити, а потім замінити цією штукою? Це лише одна дірка?
Ілон Маск: (20:14)
Ну так, пристрій, над яким ми зараз працюємо, має діаметр приблизно дюйм. А череп, до речі, досить товстий.
Джо Роган: (20:26)
Мій точно.
Ілон Маск: (20:27)
Це насправді так, я маю на увазі, якщо ти великий хлопець, твій череп насправді досить товстий. Череп – приблизно від 7 до 14 міліметрів.
Джо Роган: (20:39)
Мій, ймовірно, пару дюймів.
Ілон Маск: (20:40)
Пів дюйма ширина черепа. Так, так, це схоже … ніби кокосова шкарлупа, не яєчна шкарлупа.
Джо Роган: (20:51)
О так, я тобі вірю.
Ілон Маск: (20:55)
Так, ви в основному імплантуєте пристрій.
Джо Роган: (20:58)
Це дюйм квадратний чи дюйм у діаметрі, тобто дюймове коло?
Ілон Маск: (21:04)
Так, уявіть смарт-годинник чи щось йому подібне.
Джо Роган: (21:08)
О, гаразд.
Ілон Маск: (21:10)
Так.
Джо Роган: (21:11)
Гаразд, цей діаметр буде вилучений, як при льодовій рибалці, правда? Коли-небудь був на льодовій рибалці?
Ілон Маск: (21:16)
Ні, але я хотів би це зробити.
Джо Роган: (21:17)
Вона чудова. Це дійсно весело: береться свердло і просвердлюється поверхня льоду, утворюється невелика дірочка, ви можете занурити вудку. Тобто ви ніби влаштували льодову рибалку на верхівці черепа, а потім закупорюєте його.
Ілон Маск: (21:33)
Так, і ви замінюєте, наприклад, шматок черепа пристроєм Neuralink діаметром один дюйм, у якому є акумулятор, Bluetooth та індуктивний зарядний пристрій. Потім ви також вставляєте електроди. Електроди дуже обережно вставляються з роботом, який ми розробили. Він дуже обережно вводить електроди, уникаючи вен або артерій, щоб не травмувати.
Джо Роган: (22:07)
То через цей дюймовий в діаметрі пристрій будуть вставлені електроди і вони знайдуть шлях …
Ілон Маск: (22:13)
Як і крихітні дроти.
Джо Роган: (22:14)
Крихітні дроти.
Ілон Маск: (22:15)
Крихітні дроти.
Джо Роган: (22:16)
Вони знайдуть шлях до певних ділянок мозку, щоб їх стимулювати?
Ілон Маск: (22:19)
Ні, вони одразу розміщуються туди, де вони потрібні.
Джо Роган: (22:22)
О, гаразд.
Ілон Маск: (22:23)
Так, ви вставляєте…
Джо Роган: (22:25)
Яка буде довжина дротів?
Ілон Маск: (22:27)
Я маю на увазі, звичайно вони як правило…, залежно від того куди вони встанолються, приблизно два, три міліметри.
Джо Роган: (22:37)
Вони просто знаходять місця?
Ілон Маск: (22:37)
Так.
Джо Роган: (22:38)
Ого.
Ілон Маск: (22:40)
Ви встановлюєте пристрій, що замінює маленький видалений шматочок черепа, зашиваєте отвір, і це виглядає як маленький шрам, і це все.
Джо Роган: (22:58)
Він буде підлягати заміні чи реверсивною?
Ілон Маск: (23:00)
Так.
Джо Роган: (23:00)
На кшталт, якщо хтось більше не може його витримувати? Я занадто розумний, я не можу це витримувати.
Ілон Маск: (23:04)
Так, ви можете повністю вийняти його.
Джо Роган: (23:06)
Окрім відновлення функції кінцівок, зору та слуху, що є дивовижним, чи очікуєте якісь розумові переваги від чогось такого?
Ілон Маск: (23:16)
Так, це точно можливо, в основному ця річ для виправлення будь-якої травми мозку, або якщо у вас є важка епілепсія чи щось подібне. Він міг би зупинити виникнення епілепсії, виявити її це в режимі реального часу, запустити зустрічний імпульс і зупинити епілепсію. Я маю на увазі, є цілий спектр травм мозку. Після інсульту, людина може втратити мовлення, це також може бути виправлено. Якщо у вас є подібне порушення як від інсульту або, скажімо, ви втрачаєте контроль над м’язами частини обличчя чи щось подібне. Коли стаєте старшими, ви, як правило, якщо у вас щось подібне до Альцгеймера, ви втрачаєте пам’ять, і він може допомогти вам відновити пам’ять і тому подібні речі.
Джо Роган: (24:19)
Відновлення пам’яті, що відбувається, що дозволяє йому це робити? Так сами як і дроти, ці маленькі дроти стимулюють відповідні ділянки мозку. Чи вірно, що певні ділянки мозку втрачають щось по типу електричної сили? Що відбувається?
Ілон Маск: (24:34)
Так.
Джо Роган: (24:35)
Так?
Ілон Маск: (24:35)
Річ у тому, що це як купа ланцюжків, деякі з них розірвані, ми можемо відновити зв’язок. Він їх замінює.
Джо Роган: (24:49)
Чи буде в ньому специфічна частота?
Ілон Маск: (24:51)
Так.
Джо Роган: (24:54)
То ви з’ясовуєте, яку кількість ділянок мозку потрібно покращити?
Ілон Маск: (25:03)
Так. Я маю на увазі, ще треба зробити багато роботи. Ми дійсно маємо можливість вставити його людині протягом року, я це маю на увазі. Я думаю, ми маємо шанс вставити його одній особі і зробити її здоровою та відновити втрачену функціональність.
Джо Роган: (25:25)
Побоювання полягають в тому, що з часом вам доведеться зрізати усю верхівку голови і встановити нову із цілою купою дротів, якщо ви хочете отримати справжню турбо-заряджену версію P 100 D [відсилка на модель автомобіля Тесла] стимуляції мозку.
Ілон Маск: (25:45)
Я маю на увазі, що в кінцевому рахунку, якщо ви хочете рухатись до повного симбіозу з штучним інтелектом (ШІ), ви, ймовірно, захочете зробити щось подібне.
Джо Роган: (25:53)
Симбіоз – страшне слово, коли мова йде про ШІ.
Ілон Маск: (25:57)
Це необов’язково
Джо Роган: (26:01)
Хотів би я сподіватися, що це буде так.
Ілон Маск: (26:02)
Так.
Джо Роган: (26:02)
Я маю на увазі, що коли ви насолоджуєтесь стилем життя Доктора Мангеттена [ред. – персонаж коміксів, тіло фізика розпалось під час експерименту, але він продовжив існування поза часом, відновив своє тіло і отримав суперздібності, втративши інтерес до людських пристрастей і справ], коли ти станеш богом, здається дуже малоймовірним, що хтось захоче повернутися назад і стати тупим. Я маю на увазі, ви могли б кардинально змінити спосіб взаємодії між людьми.
Ілон Маск: (26:20)
Так.
Джо Роган: (26:21)
Так.
Ілон Маск: (26:22)
Вам не потрібно було б говорити
Джо Роган: (26:27)
Я так боюся цього, але одночасно з цим схвильований. Це дивує?
Ілон Маск: (26:32)
Так, я думаю, серед різних думок є розуміння, що ШІ стає все кращим і кращим. Тепер припустимо, що реалізується безпечний сценарій щодо ШІ. Навіть у такому сценарії ми немов залишилися позаду. Ми не їздимо. Ми просто занадто тупі.
Джо Роган: (26:57)
Правильно.
Ілон Маск: (26:59)
Як ви будете жити разом? Якщо не можете їх перевершити, приєднаєтесь до них. Ми вже певною мірою є кіборгами, правда? Тому що у вас телефон і ноутбук.
Джо Роган: (27:12)
Окуляри.
Ілон Маск: (27:12)
Так Так. Ваші електронні пристрої.
Джо Роган: (27:18)
Так.
Ілон Маск: (27:19)
Сьогодні, якщо ви не взяли свій телефон у вас ніби синдром відсутності кінцівок так, ніби чогось насправді не вистачає. Ми вже частково є кіборгами або ШI-симбіотами. По суті, швидкість передачі даних в електроніку повільна. Особливо виведення, ніби ви ходите на великих пальцях рук. Я маю на увазі, як у вас швидкість передачі даних? Оптимістично – сто біт на секунду, було б чудово. А комп’ютер може спілкуватися на рівні сто терабайт. Звичайно, ви знаєте, що гігабіти є малими на даний момент. Це так, так, в основному ваш комп’ютер може робити речі в мільйон разів швидше. У певний момент це як розмова з деревом. Це просто нудно, коли розмовляєте з деревом, не дуже цікаво. Якщо ви зможете вирішити проблему швидкості передачі даних, а також особливо вхідні дані, ви можете покращити симбіоз, що вже є між людиною та машиною.
Джо Роган: (28:49)
Ви можете все покращити в який спосіб, коли ти сказав, що більше не доведеться спілкуватися одне з одним. Ми з цього приводу жартували. Я вже жартував мільйон разів у цьому подкасті, що одного разу в майбутньому настане час, коли зможемо читати думки один одного. Ви зможете взаємодіяти між собою якимось невербальним, нефізичним способом, передавати дані один одному туди-сюди, без використання рота. Ви будете створювати шуми.
Ілон Маск: (29:16)
Точно, отже коли ви … Що відбувається, коли, скажімо, є якась складна ідея, яку ви намагаєтеся донести до когось іншого, і як це зробити? Ну, ваш мозок витрачає багато зусиль на перетворення складного поняття на слова, і це велика втрата, втрата інформації, яка виникає при стисненні складного поняття в слова. Тоді ви говорите ці слова, і ці слова потім інтерпретуються, потім вони розпаковуються слухачем. У кращому випадку – дуже неповне розуміння того, що ви намагаєтеся передати. Дуже складно передати складне поняття з точністю, оскільки відбувається стискання, розпакування, ви, можливо, навіть і не почули всі слова правильно, і тому спілкування складне. Що ми маємо тут – це невдача спілкування. “Холоднокровний Люк” [фільм розповідає про протистояння людини пенетенціарній системі, асоціюється з відомою фразою “У даному випадку маємо неспроможність спілкуватись”, яка промовляється звучить після побиття співрозмовника. Є думка, що автори фільму проводять паралелі до страждань Ісуса Христа].
Джо Роган: (30:12)
Так. Чудовий фільм.
Ілон Маск: (30:14)
Так, чудовий.
Джо Роган: (30:15)
Є і фактор інтерпретації. Як і ви можете інтерпретувати певні слова по-різному, залежно від тону, соціальних контекстів, навіть міміки і сарказму. Є багато факторів.
Ілон Маск: (30:33)
Сарказм важкий.
Джо Роган: (30:34)
Так.
Ілон Маск: (30:34)
Так.
Джо Роган: (30:37)
Як я вже говорив, може існувати універсальна мова, створена на комп’ютері, яку особливо маленькі діти підхоплюють дуже швидко. Як, мої діти з Тік Ток і подібні непотрібні речі, і я не знаю, що вони роблять. Вони просто знають, як це зробити, і знають, як це зробити дуже швидко. Наче вони дуже швидко вчаться, і вони показують мені, як редагувати, і це так, якщо ви б навчили дитину з першого класу, як використовувати якусь нову універсальну мову. Я маю на увазі по суті, як Rosetta Stone [ред. – Розеттський камінь, що дозволив лінгвістам розшифрувати єгипетські тексти] і якщо буде щось виготовлене, що інтерпретує ваші думки, і ви можете донести свої думки так, щоб не було можливості інтерпретації. Зрозуміло, дуже чітко, де ви знаєте, що людина говорить, і ви можете їй сказати, що ви говорите. Немає потреби шуму, звуку з рота. Немає потреби в цих прийнятих способах, які ми розвивали, щоб видавати звуки, про які ми домовились за допомогою культурного словника. Ми могли б обійти все це.
Ілон Маск: (31:42)
Ви досі можете це зробити з сентиментальних причин.
Джо Роган: (31:46)
Як багаття.
Ілон Маск: (31:48)
Так, саме. Вам не потрібно багаття. Не потрібно смажити зефір, щоб веселитися.
Джо Роган: (31:52)
Правильно.
Ілон Маск: (31:53)
Так, так, я думаю, ви б, в принципі, змогли б спілкуватися дуже швидко, набагато точніше висловлювати ідеї, а мова, я не впевнений, що буде з мовою. Можливо, ви могли б у такій ситуації, ви зможете як в Матриці. Ви хочете розмовляти іншою мовою. Нема проблем.
Джо Роган: (32:21)
Правильно.
Ілон Маск: (32:22)
Просто завантажте програму.
Джо Роган: (32:25)
Правильно. Так принаймні для перших версій, перших кількох версій. Я знаю, що у Google деякі їх піксельні друзі мають можливість інтерпретувати мови в режимі реального часу.
Ілон Маск: (32:41)
Звичайно.
Джо Роган: (32:41)
Так. Ви можете почути, воно відтворить вам все будь-якою мовою. Отже, це щось у цьому напрямку?
Ілон Маск: (32:49)
Так.
Джо Роган: (32:50)
Перші кілька ітерацій.
Ілон Маск: (32:52)
Ну, перші кілька версій – те, про що я говорю, це вже після певного обмеженого часу, дійсно в перших кількох версіях все, що ми будемо намагатися зробити – це подолати травми мозку. Отже, не хвилюйся, все це не підкрадеться до тебе непомітно, воно займе якийсь час.
Джо Роган: (33:12)
Скільки років? Перш ніж говорити вже не буде потрібно?
Ілон Маск: (33:20)
Якщо розвиток продовжуватиметься прискорюватись, то, можливо… п’ять років. 5 – 10 років.
Джо Роган: (33:31)
Це швидко. Це дуже швидко.
Ілон Маск: (33:34)
Це в кращому випадку.
Джо Роган: (33:35)
За п’ять років більше не говорити.
Ілон Маск: (33:37)
Найкращий випадок, але 10 років – більш ймовірно.
Джо Роган: (33:41)
Я завжди гадав, що прибульці потенційно можуть бути нами в майбутньому, тому що якщо ви подивитеся на розмір їх голови і на те, що у них дуже мало м’язів, вони вже не користуються ротом. У них є ця крихітна маленька, я маю на увазі образ інопланетянина, якого ви бачите в “Близькі контакти третього ступеня”. Вони схожі на те, як відбувся перехід від австралопітека чи древнього гомініду до людини, в чому відмінність? Менше волосся, менше м’язів, більша голова, а потім просто продовжуйте далі. Тисяча, мільйон, неважливо рік чи п’ять років. Неважливо що станеться, коли Neuralink запускається в Інтернет, і тоді ми повільно починаємо пристосовуватися до цього нового способу існування, де ми більше не використовуємо свої м’язи. У нас гігантська голова, ми можемо говорити без слів.
Ілон Маск: (34:31)
Ви також можете зберегти стан.
Джо Роган: (34:36)
Зберегти стан?
Ілон Маск: (34:37)
Зберегти стан мозку, як збережена гра у відеоіграх.
Джо Роган: (34:41)
Вау. Наче як перейти з Windows 95.
Ілон Маск: (34:46)
Ну, сподіваюся, трохи краще. Але, так.
Джо Роган: (34:50)
Я думаю, ми зараз – Windows 95.
Ілон Маск: (34:54)
Мабуть, з точки зору майбутнього, можливо. Але я маю на увазі, що ви могли б зберегти стан і відновити цей стан у біологічній істоті, якби ви хотіли в майбутньому, в принципі, нічого з фізичної точки зору нам не заважає. Тепер ти будеш дещо іншим, але ти також є трохи іншим, коли прокидаєшся вранці в порівнянні до вчорашнього дня, ти теж трохи інший. Насправді, ти п’ять років тому і ти сьогодні – досить велика різниця.
Джо Роган: (35:18)
Так.
Ілон Маск: (35:19)
Отже, це значною мірою ти. Я маю на увазі, ти б, звичайно, думав, що ти це.
Джо Роган: (35:23)
Але ідея записати себе, а потім перетворити на якийсь біологічний стан, можна тусуватись із 30-річним собою?
Ілон Маск: (35:35)
Я маю на увазі, можливості безмежні.
Джо Роган: (35:40)
Це так незвично.
Ілон Маск: (35:41)
Я маю на увазі, просто подумайте, як телефон, можна записувати відео на телефон. Ви не можете запам’ятати відео так само точно, як міг би ваш телефон чи камера. Отже, якщо у вас є якась Neuralink версії 10, будь-коли і далеко в майбутньому, ви можете згадати все, як і фільм.
Джо Роган: (36:05)
Абсолютно ясно.
Ілон Маск: (36:06)
Включаючи весь весь чуттєвий досвід.
Джо Роган: (36:09)
Емоції, усе.
Ілон Маск: (36:10)
Усе.
Джо Роган: (36:10)
Усе.
Ілон Маск: (36:11)
Усе і відкрутити назад, і, фактично, ви можете його відредагувати.
Джо Роган: (36:16)
Редагувати?
Ілон Маск: (36:17)
Так.
Джо Роган: (36:17)
Так ви можете змінити своє минуле?
Ілон Маск: (36:19)
Ви могли змінити те, що, на вашу думку, було минулим. Так.
Джо Роган: (36:22)
Ну що ж, якщо був гіркий досвід?
Ілон Маск: (36:23)
Тобто це може бути пам’ять, що можна перегравати.
Джо Роган: (36:27)
Це може бути.
Ілон Маск: (36:28)
Так.
Джо Роган: (36:28)
Це може бути. Які шанси того, що пам’ять можна перегравати? Якби ти міг вгадати? Більше 50%?
Ілон Маск: (36:37)
Тут неможливо точно визначити ймовірність.
Джо Роган: (36:40)
Правильно. Але грубо, просто на відчутті?
Ілон Маск: (36:49)
Ну, у мене немає Neuralink в мозку, тому я б сказав зараз 0%, але в момент, коли є Neuralink, він піднімається вище 0%.
Джо Роган: (36:59)
Думка, що ми матимемо якусь збережену пам’ять, навіть якщо вона така ж сама, не дуже заспокоює. Правильно? З певних причин, коли говорять про теорію моделювання, є ймовірність того, що ми перебуваємо в симуляції. Незважаючи на те, що ваше життя може бути чудовим, ви можете закохатись, ви можете полюбити свою кар’єру, ви можете мати чудових друзів, але не дуже приємно знати, що цей досвід так чи інакше не існує в матеріальній формі, яку ви можете контролювати.
Ілон Маск: (37:34)
Відчувається як справжнє, правда?
Джо Роган: (37:37)
Відчувається як справжнє. Але ідея, що воно несправжнє, з якоїсь дивної причини, бентежить.
Ілон Маск: (37:45)
Так, це повинно викликати занепокоєння, якщо воно несправжнє, то яке воно? Але є ті старі експерименти з мисленням, на кшталт, як ти знаєш, що ти не мозок у дирі? Ось у чому справа, якщо ви мозок в дирі, тоді цей отвір – череп. [ред. – Ймовірно, мова про експереминети з перебуванням темних беззвучних камерах, сенсорна депривація, в яких піддослідні реалістично переживали різноманітні події, ці експерименти показують, що мозок генерує відчуття назалежно від наявності зовнішнього подразника, т.з. внутрішня теорія мозку]
Джо Роган: (38:04)
Так.
Ілон Маск: (38:05)
Все, що ти бачиш, відчуваєш, чуєш, все, абсолютно все, усі твої відчуття – електричні сигнали. Все є електричним сигналом до мозку у дирі, що є наш череп.
Джо Роган: (38:20)
Всі ваші гормони, всі ваші нейропередавачі, все це – наркотики. Адреналін – наркотик. Дофамін – наркотик. Ви фабрика наркотиків. Ви постійно змінюєте свій стан: любов, окситоцин, краса.Все це змінює наш стан. Чудова музика змінює стан.
Ілон Маск: (38:35)
Звичайно.
Ілон Маск: (38:38)
Абсолютно. Але ось ще одна цікава думка, яка полягає в тому як виникає свідомість? Ну, якщо припустити, що ви вірите у фізику, яка підтверджується, тоді всесвіт почався з кварків та лептонів, і він швидко став воднем та гелієм, літієм, елементами періодичної таблиці. Але в основному це був водень. Потім протягом тривалого періоду часу, через 13,8 мільярдів років, водень став живим. Де межа свідомості і несвідомості між воднем і сьогодні?
Джо Роган: (39:34)
Коли визначаємо, коли ми вважаємо свідомістю? Я сьогодні дивився відео, що було у подкасті раніше, як мавпа їде на мотоциклі по вулиці, стрибає з мотоцикла і намагається вкрасти дитину.
Ілон Маск: (39:45)
Так. Я бачив це вірусне відео.
Джо Роган: (39:47)
Чи мавпа свідома? Здається, так і є. Схоже, у нього був план. Вона їхала на довбаному мотоциклі, а потім стрибнула з мотоцикла, щоб спробувати вкрасти дитину.
Ілон Маск: (39:58)
І протягла дитину по вулиці досить далеко.
Джо Роган: (40:01)
Так, вона здається досить свідомою, правда?
Ілон Маск: (40:05)
Там, напевно, є певний ступінь свідомості.
Джо Роган: (40:08)
Так, не схоже на хробака, здається, вона на іншому рівні. Так, і це буде продовжуватись. Це справді хвилює, коли люди замислюються про можливі майбутні версії людських істот, особливо про симбіоз зі штучним інтелектом, які буде неможливо розрізнити. Що колись піде дуже далеко від того, чим є зараз. Ми дивитимемось на нього в минуле, як ми зараз розглядаємо прості організми, з яких ми еволюціонували. Це буде у недалекому майбутньому, щоб ми вже мали таку можливість споглядання.
Ілон Маск: (40:47)
Ну, я сподіваюся, що свідомість поширюватиметься в майбутньому, ставатиме більш досконалою і складною, і розуміє питання, які потрібно ставити про всесвіт.
Джо Роган: (40:58)
Ти вважаєш справа саме у цьому? Як людина ти чітко намагаєшся приймати свідомі рішення, щоб бути кращою версією себе. Це ідея, як позбутися майна і розуміння, що стараєшся, щоб подобалось: “Мені це не подобається. Я спробую це покращити. Мені слід спробувати створити іншу версію взаємодії з реальністю». Завжди так відбувається, якщо рухатись в якомусь напрямку, щоб вдосконалити щось, завжди збираєтеся преміститись в нове місце, де озираєтеся на старе і йдете: “Я тоді робив все неправильно”. Отже, це прискорена версія. Супер прискорена версія.
Ілон Маск: (41:41)
Я маю на увазі, ви не завжди вдосконалюєтесь, але можете прагнути до вдосконалення, або можете прагнути робити менше помилок.
Джо Роган: (41:46)
Так.
Ілон Маск: (41:47)
Думаю, інструменти фізики дуже потужні. Просто припустіть, що ви помиляєтесь, і ваша мета – бути менше робити помилок. Я не думаю, що ти кожного дня робитимеш менше помилок, але якщо ти маєш намір робити менше помилок, більшу частину часу ти робитимеш усе вірно.
Джо Роган: (42:04)
Хороший спосіб. Прагніть робити менше помилок. Але тоді, коли люди з ностальгією дивляться на простіші часи, це теж є дуже романтично і захоплююче пригадувати багаття.
Ілон Маск: (42:18)
Ще можна робити багаття.
Джо Роган: (42:19)
Так. Але чи оціните ви це, коли ви супер розумник? Коли ви підключаєте до мережі, у вас на верхній частині голови – кришка черепа, що взаємодіє з міжнародною мовою, якою решта всесвіту вже користується для спілкування з людьми?
Ілон Маск: (42:37)
Так. Звичайно. Я думаю так. Так. Мені подобаються багаття.
Джо Роган: (42:43)
Я просто хвилююся, маю на увазі, всі завжди бояться змін, але я боюся цієї колосальної зміни, де ми більше не будемо говорити.
Ілон Маск: (42:55)
Ми комунікуватимемо.
Джо Роган: (42:55)
Так, але є щось про красу грубості мови, коли вона красномовна, це приносить задоволення і вражає нас якимось інтуітивним способом. Мовляв, ах, ця людина так переконує. Мені подобається, що вони переконують. Що так важко вхопити справжню думку і передати її, таким артикуляційним чином. Ви читаєте цитату, чудову цитату мудрої людини. Вас хвилює те, що їх розум щось придумав, склавши слова правильно, щоб ваш мозок підскочив так: “О так! Так!”
Ілон Маск: (43:32)
Це розумне стиснення концепції та почуття.
Джо Роган: (43:36)
Але те, що людина це теж зробила.
Ілон Маск: (43:38)
Так, абсолютно.
Джо Роган: (43:39)
Ви думаєте, що це буде електронна музика, що люди не цінуватимуть, як вони ставляться до слайд-гітари?
Ілон Маск: (43:47)
Мені подобається електронна музика.
Джо Роган: (43:48)
Мені також. Ну ти її робиш. Я знаю, що тобі вона подобається.
Ілон Маск: (43:51)
Звичайно.
Джо Роган: (43:51)
Так, так, так.
Ілон Маск: (43:55)
Так, я маю надію, що майбутнє буде веселіше і цікавіше, і ми просто намагаємось зробити, щоб було саме так.
Джо Роган: (44:01)
Я сподіваюся, що це теж веселіше і цікавіше
Ілон Маск: (44:02)
Так.
Джо Роган: (44:03)
Я просто сподіваюся, що ми нічого не втратимо на цьому шляху.
Ілон Маск: (44:06)
Ми можемо трохи втратити, але, сподіваємось, ми отримаємо більше, ніж програємо.
Джо Роган: (44:11)
Так. У цьому річ, правда? Отримаємо більше, ніж ми програємо. Те, що нас робить такими цікавими, це те, що ми такі недосконалі.
Ілон Маск: (44:16)
Це не точно. Так. Я маю на увазі, що ти дивишся на цивілізацію через століття, більшість із них піднімалися і падали.
Джо Роган: (44:25)
Так.
Ілон Маск: (44:28)
Я думаю, що у нас глобалізація, подібно до мемів, є мало ізоляції між країнами чи регіонами. Це так, ніби у вас вірус розуму, що цей розумовий вірус може заразити занадто багато світу. Я насправді трохи схиляюсь до антиглобалістів, тому що, чоловіче, ми не хочемо, щоб усюди було усе так само. Тоді нам потрібен якийсь розумний вірусний імунітет. Отже, це дещо непокоїть.
Джо Роган: (45:11)
Розумний вірусний імунітет – це означає, що коли щось на зразок Neuralink встановлене, справжнє занепокоєння викликає…, ви сказали, що це Bluetooth, вірно? Або якась майбутня версія, тобто думка полягає в тому, що щось могло б до нього пролізти і все зіпсувати.
Ілон Маск: (45:27)
Ні, я говорю про когось, про безглуздий задум, що відбувається саме зараз.
Джо Роган: (45:39)
Я знаю, що цей вірус знаходиться у вбудованих чіпах, правда? Вони встановили чіпи, а потім заразились вірусами.
Ілон Маск: (45:46)
Що ж, коли я говорю про вірус розуму, я кажу про концепцію, яка заражає розум людей.
Джо Роган: (45:51)
О, гаразд. Добре. Як сектантське мислення чи фундаменталізм.
Ілон Маск: (45:59)
Так. Це просто неправильна ідея, яка стає вірусною в сенсі ідеї.
Джо Роган: (46:08)
Ну, це теж проблема, правда? Якщо хтось може маніпулювати цією технологією, щоб щось здавалось логічним чи раціональним.
Ілон Маск: (46:16)
Так. Так.
Джо Роган: (46:18)
Чи це теж буде проблемою, протистояння багатих та бідних. Якщо це дійсно так, я маю на увазі, що спочатку воно допоможе людям з травмами, але ти сказав, що в кінцевому підсумку воно може призвести до цієї вражаючої когнітивної зміни.
Ілон Маск: (46:35)
Так.
Джо Роган: (46:36)
Але люди, які вперше отримують це, повинні мати величезну перевагу перед людьми, які його ще не мають.
Ілон Маск: (46:43)
Ну, я маю на увазі, що покращилася б ваша продуктивність праці, я не знаю як сильно, можливо, в 10 разів. Тож ви точно можете, я не знаю, взяти кредит і швидко заробити та повернути гроші. Будете супер розумні.
Джо Роган: (47:02)
Ну а в капіталістичному суспільстві, здається, ви могли б дійсно так далеко усіх випереджати, раніше ніж усі інші могли собі дозволити цю річ, підключитись і бути на зв’язку. Ви були так далеко попереду, що інші ніколи вас не зможуть наздогнати. Це не турбує?
Ілон Маск: (47:19)
Ну, це не надто велике занепокоєння. Я маю на увазі, що є величезна різниця між когнітивними здібностями та ресурсах, які існують. Ви можете думати про корпорацію як про кібернетичний колектив, який набагато розумніший за окрему людину. Я не міг особисто створити цілу ракету і двигуни, запустити її і все. Це неможливо.
Ілон Маск: (47:44)
Але у нас в SpaceX 8000 людей, і ви розбиваєте все це на різних людей, використовуючи комп’ютери та машини та інше. Ми можемо зробити багато запусків ракет на орбіту, стикувань з космічною станцією та ін. Так що вже існує так це те, що ці корпорації набагато більш здібні, ніж людина. Але ми повинні бути, я думаю, менше перейматись відносними можливостями людей і більше про те, що ШI був далеко попереду нас і віддалиться від задумів людини.
Джо Роган: (48:38)
Відірваний від людини. Отже, якщо ви не можете їх перемогти, приєднайтеся до них?
Ілон Маск: (48:43)
Так.
Джо Роган: (48:44)
Отже, ви відчуваєте, що це неминуче, ШI, практично неминучий.
Ілон Маск: (48:49)
Супер розумний ШІ. Так, на тому рівні, який важко зрозуміти і неможливо зрозуміти.
Джо Роган: (48:59)
Так чи інакше, отже вимогою, щоб вижити, потрібно досягти якогось симбіотичного існування з ШІ.
Ілон Маск: (49:13)
Це не вимога. Це просто, якщо ви хочете упасти на хвіст, тоді вам потрібно зробити якийсь симбіоз. Таким чином, як ваш мозок працює зараз, ви маєте щось на зразок мозку тварин, мозку рептилій, подібного до лімфатичної системи. І ви отримали кору. Пурист мозку буде сперечатися з цим визначенням, але по суті у вас примітивний мозок, і ви маєте такий розумний мозок або мозок, який здатний планувати і розуміти поняття і складні речі, які мавпа не може зрозуміти.
Ілон Маск: (49:58)
Тепер ваша кора набагато, набагато розумніша, ніж ваша лімфатична система. Тим не менш, вони добре працюють разом. Тож я не зустрічав нікого, хто хоче видалити свою лімфатичну систему чи кору. Люди цілком задоволені тим, що мають обоє. Таким чином, ви можете порівняти це з комп’ютером, ШI – як третій шар, третинний шар. Так що це може бути симбіоз з корою. Це набагато розумніше, ніж кора, але у вас, по суті, є три шари, і ви насправді маєте вже просто зараз.
Ілон Маск: (50:33)
Ваш телефон здатний на таке, і ваш комп’ютер здатний робити речі, які ваш мозок точно не може. Зберігати терабайти інформації ідеально, робити неймовірні обчислення, до яких ми навіть не могли наблизитись. У вас є все це завдяки комп’ютеру. Як я вже сказав, швидкість передачі даних повільна, зв’язок слабкий.
Джо Роган: (50:58)
Чому це так бентежить, чому це не дає мені спокою? Коли я думаю про симбіотичний зв’язок з ШI, я завжди думаю якими холодними, беземоційними речами ми станемо. Це неправильна точка зору?
Ілон Маск: (51:18)
Я не думаю, так не буде. Як я вже казав, ми вже симбіотичні з ШI або комп’ютерами.
Джо Роган: (51:26)
Телефони, комп’ютери, ноутбуки.
Ілон Маск: (51:28)
Так, у нас уже трохи штучного інтелекту, штучних нейронних мереж. Все частіше нейронні мережі все більше і більше переймають на себе функції звичайного програмування. Отже, ви підключились, якщо ви використовуєте Google Voice або Alexa або одну з таких речей, вона використовує нейронну мережу, щоб розшифрувати вашу мову і спробувати зрозуміти, що ви говорили.
Ілон Маск: (51:57)
Якщо ви намагаєтесь розпізнати зображення або покращити якість фотографії, нейронні мережі – найкращий спосіб зробити це. Отже, ви вже є свого роду кібернетичним симбіотом. Як я вже сказав, це лише питання вашої швидкості передачі даних. Швидкість зв’язку між вашим телефоном та вашим мозку повільна.
Джо Роган: (52:26)
Коли, як ти думаєш, ти це зробиш? Як довго ти будеш чекати до того, як він стане доступним?
Ілон Маск: (52:35)
Так, якщо запрацює, я зроблю це. Звичайно.
Джо Роган: (52:38)
Зразу.
Ілон Маск: (52:39)
Я маю на увазі, нам варто переконатися, що воно працює.
Джо Роган: (52:41)
Як ми можемо переконатися, що воно працює? Ми примірятимемо його на в’язнів, що ти робиш, візьмеш ґвалтівників і вирізатимеш отвори в їх голові?
Ілон Маск: (52:49)
Ні, як я вже говорив, якщо хтось отримав серйозну травму мозку та людей, які мають дуже важкі травми мозку, то ви зможете виправити ці травми мозку. Тоді ви довідаєтесь, що це працює, і розширитимемось і робитимемо все більше та більше травм мозку, вирішуватимемо все більше і більше. У певному віці ми усі збираємось захворіти на Альцгеймера або бути старими. Потім мами забувають імена своїх дітей і подібні речі.
Ілон Маск: (53:20)
Так, як ви сказали, добре, добре, це дозволить вам запам’ятати свої імена своїх дітей і мати нормальне, набагато довше нормальне життя, де ви могли функціонувати набагато довше в житті. Тому я думаю, що практично кожен матиме потребу в якийсь момент, якщо ви достатньо старі, для використання Neuralink. Тоді це все добре, тож ми можемо покращити функціональність та підвищити швидкість спілкування. Тож тоді вам не доведеться використовувати великі пальці для спілкування з комп’ютером.
Джо Роган: (54:02)
Ти коли-небудь сідаєш і намагаєшся прогнозувати, коли-небудь сідаєш і думаєте про всі різні версії цього і до чого це врешті-решт призводить?
Ілон Маск: (54:14)
Так, звісно. Думаю про це багато. Як я вже говорив, це не те, що підкрадеться раптово. Отримання дозволу FDA не зробиш за ніч. Я не знаю, ми, мабуть, мусимо бути на версії 10 чи щось таке, щоб реально було б симбіозом ШІ і людини. Ви побачите, що це буде
Джо Роган: (54:53)
Ти бачиш, що воно наближається, але коли ти думаєш, це буде? Коли ти один, якщо у тебе є вільний час, я не знаю, чи є у тебе вільний час, але якщо ти просто сідаєш і думаєш про цю версію, наступну, і ви витягуєте її з поліпшеннями, робочу, зі стрибками, зв’язками та технологічними інноваціями. Де ти її бачиш? Чим ми збираємось стати?
Ілон Маск: (55:19)
Коли, наприклад?
Джо Роган: (55:20)
20, 25 років від тепер? Чим ми збираємось стати?
Ілон Маск: (55:30)
Ну, якщо припустити, що цивілізація все ще існує, вона зараз виглядає крихкою. Я думаю, що ми могли б, через 25 років, напевно, я думаю, що може існувати зв’язок з усім мозком.
Джо Роган: (55:47)
Зв’язок з усім мозком?
Ілон Маск: (55:51)
Щось досить близько до цього. Так.
Джо Роган: (55:52)
Що ти розумієш під словами “зв’язок з усім мозком”?
Ілон Маск: (56:00)
Майже всі нейрони зв’язані з певним ШI-розширенням себе. Якщо схочеш.
Джо Роган: (56:16)
ШI розширення себе.
Ілон Маск: (56:18)
Так.
Джо Роган: (56:19)
Що це означає для тебе, коли ти говориш ШI розширення себе?
Ілон Маск: (56:25)
Ну, як я вже казав, у вас уже є комп’ютерне розширення про себе та свій телефон, комп’ютери та інше. Отож, і зараз в Інтернеті це так, ніби якщо хтось помирає, існує онлайн-привид, вони досі, їхні інтернет версії ще живі.
Джо Роган: (56:41)
Це хороший спосіб пояснити. Дивно читати чиїсь твіти після того, як людина померла.
Ілон Маск: (56:45)
Так.
Джо Роган: (56:46)
Так.
Ілон Маск: (56:47)
Інстаграм та їхні сторіс, усе таке у Facebook та ін.
Джо Роган: (56:51)
Це прекрасний спосіб пояснити. Це як онлайн-привид. Це дуже точно.
Ілон Маск: (56:56)
Так. Тож просто буде так, що більше від вас опиниться у хмарі, я думаю більше, ніж у вашому тілі чи більше вас.
Джерело:
ПС: Співачка та артистка, дружина Ілона Маска «Grimes», справжнє ім’я якої – Клер Бушер, відкриває нову виставку під назвою “Розпродаж”, на якій вона продасть велику кількість художніх робіт, включаючи принти, малюнки, фотографії, тощо, повідомляє FoxNews. Але найбільш-дивним експонатом «розпродажу» буде душа співачки, яку вона легковажно вирішила виставити на торги. Юридичний документ – договір про купівлю-продаж душі вона склала разом зі своїми адвокатами, документ дотриманий всіх юридичних норм, наскільки взагалі подібні норми можливі в подібному сумнівному випадку.
Спочатку, співачка встановила ціну у приголомшливих 10 мільйонів доларів. Вона не хотіла реально продавати душу, тому й встановила таку нереалістичну ціну, розуміючи, що її ніхто, ймовірно, не купить. Однак, вона зазначає, що “чим глибше ми працювали над цією ідеєю, тим цікавіше ставав цей експеримент з філософської точки зору”, тому вона вирішила провести продаж душі в форматі аукціону, так сказати “на розсуд публіки”, без привязки до ціни угоди.
Нещодавно, Grimes народила свою першу дитину, батьком якої став генеральний директор Space-X Ілон Маск. Батьки дали сину досить нетрадиційне ім’я: «X Æ A-12».
Be the first to comment on "Ілон Маск: Виймається шматок черепа, розміщується туди пристрій Neuralink…"